After the Dawn

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Re: After the Dawn

Message  Jean-Marc le Jeu 2 Oct - 8:26

Pierre a écrit: Elle doit "incarner" les personnages qu'elle invente, pas jouer les pop-stars de base.) , je ne vais pas voir KB sur scène pour la trouver sympa, mais pour qu'elle me scotche avec son génie artistique... D'où ma relative "déception".

Je n'ai vraiment pas vu une "pop-star" comme les autres!!
Ce qui m'a touché c'est que la jeune femme irréelle qu'elle représentait pour moi s'est muée en une femme artiste qui en plus nous montrait qu'elle avait du plaisir à être sur scène.
En tous cas, c'est comme ça que je l'ai ressenti.
Donc un superbe show + une artiste qui me montre qu'elle est heureuse de partage son travail avec moi = je suis super content et j'en redemande.

Je préfère quand l'art se combine avec l'humanité.
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Re: After the Dawn

Message  Emma le Jeu 2 Oct - 9:48

Oui le côté "accessible" est plus que relatif. J'ai lu des témoignages de personnes invitées en "backstage". 
Elles rencontraient les musiciens, peut-être Bertie... Mais Mémère jamais!

Par ailleurs, nous avons de nombreuses photos de périodes passees où elle rencontrait son public, signait des autographes...
Laughing   Et bien là non! Je me marre rien que de penser à des vidéos de passage d'une voiture à vitres teintées, "on l'a vue partir". La connerie  Rolling Eyes 
Mémère semble une diva accessible sur scène alors qu'elle est bien inaccessible à la fin du spectacle. Les quelques personnes qui lui portaient des fleurs à la fin du show étaient encadrées par le service de la sécurité.
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Re: After the Dawn

Message  Renaud le Jeu 2 Oct - 14:13

http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-29456326

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Renaud

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Re: After the Dawn

Message  Ludovic le Jeu 2 Oct - 15:11

Imaginez si elle s'était mise à signer des autographes à la fin de chaque concert... là, elle serait vraiment devenue trop accessible et commune ! Ne pas se montrer après les concerts, c'était déjà sa méthode en 1979, je pense ?
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Ludovic

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Re: After the Dawn

Message  Renaud le Ven 3 Oct - 9:37

NME

Kate Bush Kept Fans Waiting 35 Years For Live Concerts: Why No-One Should Pressure Her Into Doing More

Is this the place where the crossroads meet? And if so, which way will they go? Thursday evening (October 2) was Kate Bush's final 'Before The Dawn' live show, bringing her run of 22 sold-out gigs at London's Eventim Apollo to an end. As the BBC reports, she was coy about when she'd be back again. It would, she said, be "a while" until she returned. A while? A while? How maddeningly vague. That could be a month or a year or a decade or another 35 years. It could be longer. "A while" suggests, at least, that she will be back, but "a while" also gives no clues about when exactly that will be. The wait begins, all over again.

And yet, perhaps that's for the best. A big part of me wants her to come back as soon as possible, or make a heroic headline performance at next year's Glastonbury: a magical show on a mighty arena, turning the Pyramid Stage into her own, strange theatre of madness. In all honesty, a part of me wishes I could watch 'Before The Dawn' every evening from now until the end of time, like some mad despotic Roman Emperor demanding his own personal entertainment in a Coliseum. But how can you top 'Before The Dawn' without going away, plotting a next move and elaborately stitching together something that goes beyond a normal performance? How can you devise a show like that (and let's be clear, here: the word 'gig', with its spit'n'sawdust connotations, doesn't even begin to cover what happened there) without taking a long time to hone the details? I didn't go for the final curtain call, but I was there for the penultimate show, and it was unbelievable. So unbelievable, in fact, that I don't want her to come back and do it again next year, or just make a few more tweaks and repackage it. I want her to come up with something just as strangely amazing, something completely new. Even if it does take another 35 painstaking years.

Before these shows, I think most people would have said they would be content just to see Bush perform, no matter what form it took. I'm not sure that's true, though, and the opening of 'Before The Dawn' seemed designed to toy with that. As brilliant as it was for her to stride onstage and belt out 'Lily' and 'Hounds Of Love' and 'Running Up That Hill', that opening bevy of songs did feel slightly... normal. Sure, normal for Kate Bush means a level of magnificence that most mortals could never hope to reach, but it was simple; it was straightforward; it was routine. But then the lightning flashed and the bullroarer thundered, and the bonkers 'Ninth Wave' suite began – with its fish-headed dancers, its footage of Bush shivering in cold water singing 'And Dream Of Sheep', its search helicopters whirring in the sky – and you realised just why Bush is so special. In a dull, tacky ointment of half-arsed reformation gigs and by-the-numbers stage returns, she was the greatest fly of them all: an artist who didn't want to just make a return but make a lasting impression instead. If that takes her a long time to put together, then so be it; anything less just wouldn't do at all.

I've heard some people mutter about it being a bit too 'am-dram', what with its incorporation of performance theatre and art. But then, having a dig at Kate Bush for being a bit 'am-dram' is like criticising the Buddah for sitting down or the Dalai Lame for being a bit introspective or Malcolm Tucker for being foul-mouthed. That earnest, sincere desire to do things differently – the idea that songs can be more than just songs and performances can be more than just band, singer, crowd, go-home – has been part of her makeup since 'The Kick Inside'. And that sense of being at a play rather than a music concert completely worked; there was something so earnestly joyous about watching her with her crew and supporting cast at the end, all clapping in time to the music as she sang 'Cloudbusting' (which is, I'd like to add, probably the world's greatest pop song and should be piped into everyone's house every morning, like some weird Bush-like version of Big Brother in '1984'), like the encore of the world's best pantomime.

For my money, the elaborateness worked and had purpose. It wasn't frills and bells and whistles, but it brought those songs to life, and it weaved them together. The loneliness and the terror and the fear of 'The Ninth Wave', in which Bush is alone and adrift at sea, turns blissful on 'Aerial''s 'A Sky Of Honey' with its summery glow. Before Tuesday, 'Aerial' was an album I liked rather than loved; now, it's shifted into new shapes. New patterns have emerged. I don't think that would have happened without that stage backdrop of puppets and painters and birds and changing skies.

Please then, Kate: don't feel harassed or hurried into coming back too soon. You've earned the right to take as long as you like and to do whatever you want. Even if takes another 35 years, it'll be worth it – and we'll all gladly wait for something so special.

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Re: After the Dawn

Message  Jérôme le Ven 3 Oct - 13:02

why ? why ? why ? New Moronic Express
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Re: After the Dawn

Message  Ludovic le Ven 3 Oct - 16:13

Jérôme a écrit:why ? why ? why ? New Moronic Express

Et ils ont mis une photo qui date des années 80, en plus... Ils le font exprès ou quoi ?? lol!
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Re: After the Dawn

Message  Renaud le Sam 4 Oct - 14:09

Témoignage de Toyah

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Re: After the Dawn

Message  Jérôme le Sam 4 Oct - 14:14

Renaud a écrit:Témoignage de Toyah

tu m'as devancé Laughing j'allais le poster.apparemment pas si accessible que ça Kate. Toyah a été invitée backstage et il semble qu'elles sont amies...
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Re: After the Dawn

Message  Jérôme le Lun 6 Oct - 15:58

http://www.popnews.com/popnews/kate-bush-hammersmith-apollo-16-septembre-2014

je ne suis pas du tout d'accord avec sa vision de a sky of honey, il devrait être un peu plus observateur car il a loupé pas mal de trucs...et puis pour Aerial (le morceau) il est complétement à côté de la plaque. pour le reste l'article est pas trop mal.
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Re: After the Dawn

Message  Ludovic le Lun 6 Oct - 19:13

Jérôme a écrit:http://www.popnews.com/popnews/kate-bush-hammersmith-apollo-16-septembre-2014

je ne suis pas du tout d'accord avec sa vision de a sky of honey,  il devrait être un peu plus observateur car il a loupé pas mal de trucs...et puis pour Aerial (le morceau) il est complétement à côté de la plaque. pour le reste l'article est pas trop mal.

Ah oui, trouver que Aerial est un "morceau problématique", c'est spécial... lol!
Et il regardait où, pendant toute la transformation en oiseau ??
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Re: After the Dawn

Message  Emma le Lun 6 Oct - 19:36

Ludovic a écrit:
Jérôme a écrit:http://www.popnews.com/popnews/kate-bush-hammersmith-apollo-16-septembre-2014

je ne suis pas du tout d'accord avec sa vision de a sky of honey,  il devrait être un peu plus observateur car il a loupé pas mal de trucs...et puis pour Aerial (le morceau) il est complétement à côté de la plaque. pour le reste l'article est pas trop mal.

Ah oui, trouver que Aerial est un "morceau problématique", c'est spécial... lol!
Et il regardait où, pendant toute la transformation en oiseau ??

Je pense qu'il avait dû s'endormir... Rolling Eyes
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Re: After the Dawn

Message  Jérôme le Lun 6 Oct - 19:37

Emma a écrit:
Je pense qu'il avait dû s'endormir... Rolling Eyes

Laughing
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Re: After the Dawn

Message  Renaud le Ven 17 Oct - 20:49

Consequence of Sound

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Re: After the Dawn

Message  Ludovic le Ven 17 Oct - 21:03

Renaud a écrit:Consequence of Sound

J'ai regardé ça tout à l'heure. Encore une fois, je trouve que le classement est un peu flemmard, avec toujours les mêmes morceaux aux trois premières places... Rolling Eyes
Perso, je ne mettrais pas WH en premier et encore moins RUTH en deuxième ! Enfin bref, les classements...
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Re: After the Dawn

Message  Renaud le Ven 7 Nov - 9:37

http://omshiva1967.blogspot.co.uk/2014/11/2014-winter-fae.html

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Re: After the Dawn

Message  Pierre le Sam 8 Nov - 8:51

Le compte-rendu de "Rolling Stone"(version française) qui résume assez bien ce que j'ai ressenti.


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Re: After the Dawn

Message  Renaud le Mer 3 Déc - 15:53

Interview Mino Cinelu et Omar Hakim

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Re: After the Dawn

Message  Renaud le Jeu 18 Déc - 14:13

CMU Artists of the Year

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Re: After the Dawn

Message  Pierre le Dim 27 Nov - 20:46

Une interview assez intéressante à l'Irish Times:

Kate Bush: ‘I was beginning to think I’d never play again’

The artist talks music, Brexit and more as the album of her rare 2014 live shows is released

Sat, Nov 26, 2016, 05:00
Sinéad Gleeson


In March 2014, a post on Kate Bush’s website crashed the site, and set the internet alight. Quietly, out of the blue, Bush announced a run of live dates for August of that year. A gig by a singer of her stature would have generated huge interest anyway, but the fact that Bush hadn’t played live for 35 years created a frenzy. Tickets sold out in minutes. Articles dug up the same speculative reasons for Bush’s absence from touring: perfectionism; the death of a crew member on 1979’s The Tour of Life; fear of flying.

Another myth is that Bush doesn’t do interviews. We spoke five years ago, and when she telephoned last week, a little after the allocated time, she was immediately apologetic for being late. She’s also just getting over a cold but is keen to talk about the live album of the Before the Dawn shows. The same articles that gushed about her impending return were gobsmacked at the stealth announcement and wondered about her motivation. The reasons, it turns out, were fairly straightforward.

“When we last spoke, I hadn’t any intention of doing live shows and I think even I was beginning to think I’d never play again. I was getting ready to go into the studio, but I started to feel I wasn’t sure if I wanted to make another album. I’d done two records back-to-back [Director’s Cut and 50 Words for Snow], and thought it would be great to just do something different. Over the years, I had toyed with the idea of doing more shows, but it never got off the ground. I was thinking about this idea for a while, and slowly plucked up the courage to just do it.”

Unpredictable and intense

The interest in the show was not just about the rarity of Bush’s live appearances. There’s consistently been a multi-disciplinary aspect to her work: the choreography in the Running Up That Hill video; the costume elements of Babooshka; the acting sequence in The Red Shoes. Bush was making music videos before most musicians, so curiosity about what a show might entail visually was to be expected. The singer could have picked a cheap venue, played solo and unamplified, and still people would have flocked to see it. I was at the second night of Before the Dawn, and it was so much more than a gig. Unpredictable and risk-taking, it included acted vignettes (with dialogue written by Cloud Atlas writer David Mitchell), a mock helicopter, search and rescue lights, confetti cannons and Bush playing multiple characters. “I wanted to put on a piece of theatre,” she says, “which is what made it exciting and challenging for me. It was a huge amount of work, but I knew it would be, and that it was going to be really intense.”

Bush has a close-knit group of people she has worked with for years, and I try to imagine their collective faces when she broke the news that she was finally ready to play live again. “We had a conference call, and I said I wanted to do some shows, and there was this silence on the end of the phone,” she says laughing. “After a moment they all said, ‘Well, yeah, eh, great.’ I knew I didn’t want to tour, and that I wanted to do it in one venue. I also didn’t want to just do a bunch of songs, so those two narrative pieces (The Ninth Wave from The Hounds of Love and A Sky of Honey from Aerial), meant we could tell two stories. I didn’t think of this as a concert, except for those first few songs, which were a kind of ambush, so the audience thought it was just going to be straight songs. But then we slipped into these two different worlds.”

Two years after an exhausting run, the 29-track album finally gets a release. As with any setlist and a sizeable back catalogue, it’s difficult to decide what to include. On the night Bush’s voice sounded as textured as ever, but there are songs, such as Wuthering Heights, that would be challenging to sing now. “The hardest bit was that first part of the show, singing songs like The Hounds of Love or Running up That Hill. It was so full on. There was nowhere to hide and each song comes from such a different place. I was quite nervous, even after the first couple of nights, trying to focus on remembering the words.”

And what was going through her head as she stood in the wings, waiting to walk on stage on the first night? “You could feel the energy in the room, it was like the whole place was vibrating. I knew the show would be good, but I didn’t know if people would actually like it. You walk on, and there’s this incredible unveiling of the audience, they just filled the room with electricity. That enthusiasm makes you want to get it right and go for it. Every night the audience came on a journey with us.”

Audiences also adhered to the singer’s request not to take photos or video, and as the album appears many are wondering if a DVD is far behind. The show was filmed, but Bush says there are no plans for a DVD release. “Live albums are quite rare, and then people expect a DVD, but the music is sort of tucked away at the back, it’s not given prominence. This live album is more representative of those nights, and it allows listeners to imagine what the show was like. It doesn’t translate into film in the same way. And more so, the shows were all about the music.”

Words and music

An influential factor in Bush even contemplating playing live was her teenage son Bertie. Now 18, he is credited as a creative adviser on the show, and sings a new song, Tawny Moon. “He’s really intelligent, just so creative,” says Bush, “and he had some brilliant ideas. I really wanted him to be involved in the show. Any time I had an idea I always ran it by him and he was very supportive. It wouldn’t have been the same to do this without him.” Bertie is musical and has “a beautiful voice” ( Laughing Laughing Laughing Ah... L'objectivité maternelle...), she says. “I don’t know if he has ambitions in music but I just hope that whatever he does, he’ll be happy.”



After enlisting David Mitchell to write dialogue, and given the long literary thread running through her work, from Wuthering Heights to Ulysses on The Sensual World, I ask if she’s ever considered writing a book. “Not really. I’m not sure if I’d be any good. I love words and books, but it would feel very strange for me to not put words together with music. You never know what ideas might come up if I tried, but the pull of music is so strong for me. I always find it so fascinating how words change when they’re being sung, as opposed to being read or spoken. It’s almost like a different language.”

We come back to the idea of writing when we discuss technology, something Bush embraced early in her career. “It’s a double-edged sword. Creatively it speeds up the process and there are things you can do now that weren’t possible in the past. With this album, one of the big problems with a live record is that you get so much spill, so the engineer was able to clean things up. But technology can also make people lazy.

“I like working with computers, but it’s very important for me to work in an organic way. I like the tactile quality of turning a page. In the studio, I like to play things rather than take sections and repeat them. It feels like cheating, but you’re also not allowing a piece of music to unfold and evolve. It’s really important to keep the heart. All my first drafts are handwritten. And I wonder if there’s a connection between oneself and handwriting. It’s more like working with a picture, isn’t it? There is definitely a character to it, whether it’s scrawly or untidy – it’s still part of you, it has a personality.”
Elusive creativity

The bulk of Before the Dawn is familiar material. It’s five years since her last album, and Bush says she’s not working on new material, due to the amount of time taken up with the live album release. “But I’m looking forward to getting into a space where I can see what ideas come along.”

Does being creative get harder as artists get older? “I think it’s such an elusive thing. Creativity takes many forms, so when you’re trying to focus on a piece of new work it’s so daunting. Focus is the big thing, and that’s definitely harder to achieve as you get older. When I’m starting an album, or creating something new, I always feel like I’ve never done it before, it’s like, ‘Oh my god, can I actually come up with this?’. Everybody works differently; I’ve always felt that you have to put the time in, so I treat it a bit like work.

“Some days will be really bad and nothing will happen, or it won’t be very interesting. With me, it’s very much the more you work on a piece, something will start to come out eventually. If I just sat and waited for inspiration, nothing would happen. I have to work at it.”

The last time we spoke, Bush spoke about her connection to Ireland and says she visited here again a couple of years ago. “I always love being in Ireland, and because I’m half Irish [her mother Hannah’s family were from Dungarvan, Co Waterford] there’s part of me that feels so at home there. It’s such a beautiful country and I love the people. I always feel sad when I leave.”

I wonder how she feels about it now, in the context of Brexit. Bush is warm, funny and engaging – and diplomatic on the subject: “Change is such an important part of life. It’s such a different world from even five years ago. A lot of unexpected things have happened this year.” She has spoken of her sadness at the death of Prince, who played on Why Should I Love You? on The Red Shoes.

There’s a sense that the recent live shows reinvigorated the singer. That in reconnecting with older work, and presenting it in a physical space, that she’s buoyed by it. So will she ever play live again? “I honestly don’t know. It was such a surprise that we actually did these shows.”

It seems that this isn’t a full stop from Kate Bush but maybe just an ellipsis.

Before the Dawn is out now on Rhino records


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Re: After the Dawn

Message  Jérôme le Lun 28 Nov - 16:10

il y a ce passage là

“When we last spoke, I hadn’t any intention of doing live shows and I think even I was beginning to think I’d never play again. I was getting ready to go into the studio, but I started to feel I wasn’t sure if I wanted to make another album. I’d done two records back-to-back [Director’s Cut and 50 Words for Snow], and thought it would be great to just do something different. Over the years, I had toyed with the idea of doing more shows, but it never got off the ground.

et celui là

“I like working with computers, but it’s very important for me to work in an organic way. I like the tactile quality of turning a page. In the studio, I like to play things rather than take sections and repeat them. It feels like cheating, but you’re also not allowing a piece of music to unfold and evolve. It’s really important to keep the heart. All my first drafts are handwritten. And I wonder if there’s a connection between oneself and handwriting. It’s more like working with a picture, isn’t it? There is definitely a character to it, whether it’s scrawly or untidy – it’s still part of you, it has a personality.”

qui sont interessants, sa conception de l''Art et son rapport à la créativité. le reste Sleep  

ex : Kate que pensez vous du brexit ? question éminement stupide quand on sait à qui elle est adressée et sa réponse évasive "Prince est mort et les choses changent", 100% pur KB, très polie mais aussi très "va te faire voir ailleurs" Laughing Laughing Laughing
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Re: After the Dawn

Message  Jérôme le Mar 29 Nov - 16:15

vous étiez furax à cause de la non sortie du DVD, vous allez être encore plus furax maintenant : KATE BUSH est devenu TORY !!! j'ai dit TORY pas TORI hein ! lol!

http://www.telegraph.co.uk/music/news/kate-bush-theresa-may-wonderful-best-thing-happened-us-long/


http://www.macleans.ca/culture/arts/in-conversation-with-kate-bush/

je peux vous dire qu'il y a de la déception dans l'air. moi ça me fait marrer. Laughing franchement son argument féministe est vraiment mal venu notamment parcece le gouvernement britannique est du même acabit que ce qui pourrait advenir avec Fillon.

un petit exemple :

https://www.theguardian.com/technology/2016/nov/23/censor-non-conventional-sex-acts-online-internet-pornography

c'est le moyen âge !!!
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Re: After the Dawn

Message  Ludovic le Mar 29 Nov - 16:52

Ses opinions politiques la regardent complètement, les gens qui changent d'avis sur son œuvre à cause de ça sont débiles...
Cette interview n'est pas mauvaise, par ailleurs. Le type est arrivé à lui faire dire des trucs un peu plus originaux que d'habitude, ce n'est pas rien !
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Re: After the Dawn

Message  Jérôme le Mar 29 Nov - 17:35

Ludovic a écrit:Ses opinions politiques la regardent complètement, les gens qui changent d'avis sur son œuvre à cause de ça sont débiles..

qui a dit ça ? là je trouve que c'est toi qui surréagit et surinterprète . il faut simplement savoir que parmi ses fans anglais certains ont subis les années de plomb de Thatcher et se sentent un peu trahi d'autant plus qu'elle a longtemps été plutôt labour. mais personne n'a dit qu'il condamnait son oeuvre Rolling Eyes .  et si c'est important quand même quelquepart de savoir ce que pense un artiste. pour moi Céline était une ordure et non ça ne regardait pas que lui. Alors evidemment je compare pas KB à Céline c'est pas comparable et ce ne n'est pas si grave mais  personnellement je trouve ça plutôt terrible pour elle parcequ'elle se trompe. et puis si ça ne regardequ'elle et bien elle n'a pas besoin de s'épancher là dessus justement et garder ça pour elle !
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Re: After the Dawn

Message  Pierre le Mar 29 Nov - 18:18

D'accord avec Ludovic pour l'intérêt de l'interview.

Concernant sa déclaration, je ne crois pas qu'il faille être si définitif ou caricatural à partir de cette seule déclaration... Ca n'en fait pas d'elle une Tory. KB est toujours restée très nébuleuse, voire obscure quant à ses orientations politiques, elle a même toujours été assez honnête ("I don't like politics, I don't understand politics, I don't see politics doing any good for people" en 89), ce n'est pas un domaine qui l'inspire. A travers ce qu'elle dit, je ne la sens pas défendre un parti politique, ni même des orientations ultra-libérales, mais donner son sentiment sur la personnalité d'une femme politique. Elle reste évasive. Par ailleurs, rappelons qu'à la sortie de "Lionheart", les journalistes étaient allés un peu vite en besogne en la taxant carrément de nationalisme à travers ce qu'elle disait dans "Oh England..."... Pour moi, KB est une nostalgique des valeurs de la "Old England", tout ce qu'elle aime et défend, c'est l'Angleterre dans son empreinte culturelle de jadis, Albion. Elle reste figée dans une "tradition" et ne semble pas attirée par les voies de la modernité. Contrairement à la plupart des Anglais actuels, elle ne semble vraiment ni attirée, ni fascinée par le modèle américain (justement à cause de ce système ultra-libéral). Mais en vertu de cet attachement à cette "vieille Angleterre", je ne suis pas convaincu que l'Europe soit non plus quelque-chose qui lui parle. Je la verrais plutôt pro Brexit, non pour des raisons économiques ou libérales, plutôt par symbolisme.
Après que sait-on des relations de KB avec des personnalités politiques anglaises? Très difficile à cerner... Elle semble avoir soutenu Ken Livingstone (labour) à Londres (jusqu'à écrire une chanson -certes de commande- qui pourrait être aussi bien un soutien qu'une façon de se foutre de sa gueule...), elle a accepté une invitation de John Major (tory) à Downing St.
Personnellement, je me défendrai bien d'accorder à cette déclaration le sens que tout le monde semble lui prêter. Kate Bush n'est pas une personnalité si simple, si "tranchée", que ce soit pour des options politiques ou religieuses. L'autre-jour Jérôme, tu disais ne pas comprendre ses délires sur Dieu. Mais je vois pas très bien à quoi tu fais allusion car elle s'est toujours défendue d'appartenir à une quelconque mouvance religieuse. En revanche, la spiritualité est une part importante de son "oeuvre" parce qu'elle provient d'un background familal assez riche à ce niveau (mère irlandaise catholique, scolarité chez les bonnes soeurs, ça laisse forcément une empreinte, mais aussi influence TRES importante des frangins autour des spiritualités et des philosophies orientale et moyen orientale (Gurdgieff, Khalil Gibran, soufisme, Bouddhisme). Même si elle est de tradition familiale catholique (ce qui en fait déjà qq'un d'assez rare en Angleterre), je n'ai jamais senti quoi que ce soit qui nous permette de dire qu'elle se situe dans cette mouvance, ni même qu'elle soit croyante en Dieu comme les Chrétiens semblent le défendre. La seule pensée "religieuse" à laquelle elle semble s'identifier, c'est la loi de causalité ("cause and effect", "boomerang syndrom"). Et c'est dans le bouddhisme qu'on défend ce concept.

Non, je ne me permettrai jamais d'accorder une quelconque étiquette à une personnalité aussi subtile, prudente, humble et complexe. Les étiquettes, je crois que c'est ce qu'elle a toujours fui, ce n'est certainement pas à travers cette seule déclaration que je pense pouvoir lui en coller une. Et quand-bien même... Parmi les gens que j'aime et respecte le plus au monde, il y a des gens qui votent à l'inverse de moi, qui défendent des théories ultra-libérales. Je m'interdis de penser que ce sont des pourris pour autant. Si je les aime, c'est en vertu de leurs valeurs humaines dont ils font preuve à chaque instant -peut-être même davantage que des gens qui se prétendent de gauche mais passent leur temps à protéger leurs intérêts personnels!). Pareil pour les opinions religieuses, je connais des cathos très croyants, qui vont à la messe tous les dimanches, défendent le pape et voient avec sévérité les partis-pris récents contre le mariage homo ou l'IVG.

Le danger, ce sont la caricature et les idées toutes faites... Un certain manque de distance aussi. Les choses ne sont pas si simples qu'elles semble l'être bien souvent. Je dois avouer que moi-même avec mes certitudes et mes avis tranchés, je m'y perds parfois un peu... Embarassed Alors, ce qui peut se passer dans la tête de KB... Laughing Laughing Laughing



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