"The Red Shoes"

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"The Red Shoes"

Message  Pierre le Lun 15 Oct - 20:53



Je me suis dit que ce coffret de remasters allait nous conduire à nous replonger dans chacun des albums et peut-être nous amener à les aborder avec un nouveau regard... Et j'ai pensé que ce serait peut-être intéressant de créer un sujet par album, histoire de voir ce qu'ils évoquent pour nous, toutes ces années après.

On le pense un peu tous ici: "The Red Shoes" possède un statut un peu à part, celui de la déception, du "mal aimé", celui qui n'est pas à la hauteur des autres, une sorte de "faux-pas" dans une discographie quasi-exemplaire.
Perso, dans un premier-temps, j'ai été très enthousiaste, parce-qu'on retrouvait cette voix très haute, ce brin de folie, une sorte d'exploration dans des terres pas encore défrichées par la dame (la musique "noire", pour simplifier, aux accents funky très inspirés par les sonorités de Prince en particulier), après un "Sensual World" assez inégal, mal enregistré, plus "terre à terre", dans lequel se cotoyaient des titres flamboyants ("Rocket's Tail", "The Fog", "The Sensual World') et d'autres plutôt ternes ou conventionnels, mal aboutis ("Between a man and a woman", "Reaching Out", "Heads we're Dancing"). Et puis, dans un second temps, cette sensation d'en avoir vite fait le tour, la prise de conscience de textes soit assez déprimants, soit banals, auréolés d'un sentimentalisme un peu vulgaire auquel KB ne nous avait pas habitués. Une impression de trop plein assez disparate, sans réelle cohérence. L'album finissait par sembler long à écouter, on finissait par sauter des plages, par trouver que la voix se révélait un peu "gueularde", jusqu'à s'avouer qu'on n'avait plus très envie de l'écouter...
Et puis, en y revenant, forts d'éléments biographiques qui justifiaient cette sensation de malaise, de tristesse conjointement à une joie qui sonnait un peu faux, on aborde l'album avec un regard un peu plus indulgent, empathique en prenant conscience que cet opus rempli de bonnes intentions au départ (il était même question d'une tournée!) s'est terminé dans une détresse réelle, d'où l'aspect bancal et assez peu personnel musicalement (toutes ces collaborations pas toujours pertinentes ou heureuses comme Clapton), alors que les textes n'ont jamais autant révélé une vie privée jusqu'ici peu exposée. En forçant le trait, on peut dire que c'est un album de Blues, parce-que probablement achevé dans les prémices d'une dépression, quoi qu'elle en dise.
Honnêtement, c'est toujours celui que j'écoute le moins, mais quand je décide de l'écouter, il faut que je sois dans un certain état d'esprit, et dans ce cas, je l'apprécie à sa juste valeur. "The Red Shoes" possède toujours ce statut particulier, mais je m'y suis bizarrement attaché et j'éprouve désormais à son égard une sorte d'affection singulière, une compassion plutôt saine. Je me dis que cet album aurait du être très bien, sans tous ces évènements tragiques qui ont accompagné sa création, mais le destin a fait son oeuvre et a fini par me rendre ce disque très émouvant, parfois bouleversant, car grâce à lui, Kate Bush quitte son aura un peu divine, insaisissable pour devenir tout simplement 'humaine", avec toutes les failles que ça nécessite d'affronter. On peut imaginer que sans ce "Red Shoes", "Aerial" n'aurait pas été aussi serein et lumineux...

J'ignore encore ce que le remaster donnera, alors que c'est le seul album pour lequel elle a déjà effectué la démarche à l'occasion de la sortie de "Director's Cut". Qui sait? C'est peut-être l'expérience qui a lui servi de déclic pour revenir sur son passé discographique, peut-être même d'envisager de retravailler son "oeuvre" pour organiser "Before the Dawn".

Bref, j'ai ressenti le besoin d'exprimer tout cela à la lueur d'un long et bel article (commémorant la sortie de l'album 25 ans après) qui tente de réhabiliter "TRS" aux yeux de tous, et c'est assez réussi. Article publié dans "The Quietus":

Anniversary

Moments Of Pleasure: The Red Shoes By Kate Bush 25 Years On


Ben Hewitt , October 15th, 2018 06:43

It’s often dismissed as a rare misstep but, Ben Hewitt argues, her seventh album is filled with moments of pleasure

Kate Bush has never been fond of the way The Red Shoes sounds. In 2011, when explaining why she’d chosen to rework seven of its songs for Director’s Cut, she repeatedly blamed the “edgy” production she felt robbed it of its warmth and depth. She told the BBC she regretted abandoning analogue equipment in favour of digital techniques. She admitted to Mojo that it sounded like she’d been “trying too hard”. And she repeated the same criticisms to Pitchfork, albeit with a crumb of belated affection. “It was interesting actually hearing the whole of Red Shoes,” she said. “It actually wasn’t as bad as I thought.”

That might sound like damning with faint praise, but it’s pretty lavish compared to the dinging it often gets online. It’s routinely dismissed as mundane and conventional, and rare is the rank-the-Kate-Bush albums list that doesn’t have it near the bottom. Even as someone who loves The Red Shoes, it’s not had to understand these gripes; putting the production problems to one side, it’s almost certainly the most normal of all her records, both in sound and sentiment. Bush started work on the LP with an eye on performing live for the first time since 1979’s exhausting The Tour Of Life, which meant less of her usual studio-made magic and a more organic, live-sounding style easier to replicate on stage. The tour never materialised, but the stripped-down approach remained: the opening ‘Rubberband Girl’, with its loose, bouncy energy, is as breezy as Bush’s newfound go-with-the-flow philosophy. “If I could learn to give like a rubber band, I’d be back on my feet,” she sings, happy to bend rather than break.

The problem is that The Red Shoes feels much more tethered to real life, to Bush’s own life, which isn’t what people typically want from Kate Bush at all: her genius lies in dreaming up wonderfully peculiar stories, the kind few could ever imagine, and spinning them into brilliantly captivating pop songs despite their inherent strangeness. Her narrators have included a foetus frightened of radiation sickness, a small boy remembering his father’s secret rain-making machine, a suspicious wife catfishing her husband, a jittery bank robber plagued by nerves. Even 1989’s The Sensual World, which shifted her into more mature, less fantastical territory, has one protagonist who develops an unhealthy relationship with their computer, and another who accidentally dances with Hitler.

A song like ‘And So Is Love’, on the other hand, feels more confessional, more everyday, more ordinary. Its smooth, tasteful art-rock details the messy denouement between two unhappy lovers who realise they have to let go while they still can: it’s raw, painful and, you’d imagine, grounded in the real-life ending of Bush’s romantic relationship with Del Palmer (who she continued to work with). Her solemn vocal is a fine match for the mournful strings of Eric Clapton’s guitar and the stately organ of Procol Harum’s Gary Brooker, but you can’t help but feel as if she’s taken a step into their slightly more colourless, conventional world; that she’s had to smooth off her edges to fit with them, rather than the other way round; that it’s just a little bit too commonplace.

But the way people chafe at the prospect of Bush being more relatable can, I think, be a bit suspect (it certainly wasn’t uncommon for critics to suggest her creativity had been blunted by personal contentment and motherhood on 2005’s Aerial, as if writing about domestic life and writing interesting songs are somehow mutually exclusive). Plenty of people have described her as “mad” – Bush herself among them – but it does her a disservice: it makes her sound like an eccentric ingenue not in control of her own talent, whereas the truth is she fought hard for autonomy after she was strong-armed into releasing Lionheart so soon after The Kick Inside. It can also be a creatively stifling label, too: to fetishise Bush as the madwoman in pop’s attic may feel like a neat way of celebrating those theatrical, eccentric flights of fancy, but perhaps it doesn’t leave her much room to come downstairs.

The most powerful moments on The Red Shoes are its most intimate and personal. ‘Moments Of Pleasure’ starts with piano so soft and gentle it feels like it might vanish if you breathe too hard, before it’s swept up in Michael Kamen’s elegantly soul-stirring orchestral arrangement. Bush’s voice goes through a similar transformation, too, growing from a gentle flutter to something stronger, which makes her heartfelt cry on the chorus sound like a defiant refusal to be swallowed by grief: “Just being alive/ It can really hurt/ And these moments/ Are a gift from time.” Its outro remembers some of Bush’s lost friends – including guitarist Alan Murphy, producer John Barrett and lighting director Bill Duffield – and plays out like the closing credits of an old-fashioned weepy. Even more devastating is an old conversation she recalls with her mother, Hannah, who was ill while Bush was writing the song and who passed away before the album was released. “I can hear my mother saying ‘Every old sock needs an old shoe,’” remembers Bush warmly. “Isn’t that a great saying?” It is, even if it sticks a tennis ball-sized lump in your throat.

There’s emotional heft on ‘Top Of The City’, too, which takes a similar premise to ‘And So Is Love’ but adds higher stakes: Bush sits up in the skies, looking down at the lonely city below and hoping to find an answer. “I don’t know if I’m closer to Heaven, but it looks like Hell down there,” she declares, caught between exhilaration, melancholy and desperation: the moments of quiet calm are both beautiful and unsettling, with eerie pockets of silence hanging between delicate piano notes, until there’s a big, dramatic burst of violins and celestial backing vocals. “I don’t know if you’ll love me for it,” she yells wildly, forcing the moment to its crisis. “But I don’t think we should suffer for this/ There’s just one thing we can do about it.”

As heart-rending as those two tracks are, the simplicity of The Red Shoes can be endearingly playful. In 2o11, Bush called the happy-go-lucky ‘Rubberband Girl’, with its twanging guitars and parping trombones and trumpets, a “silly pop song”: she’s right, and the reason it spreads so much contagious joy is because you can tell she and her band are having such a ball, especially when she wails “rub-a-dub-dub” and makes her voice wobble and vibrate like a boinging bungee cord. The calypso-flavoured ‘Eat The Music’, which features Malagasy musician Justin Vali on the valiha and the kabosy, is equally fun, as Bush puts a new spin on the idea of getting fruity with a lover. “Let’s split him open, like a pomegranate,” she chants. “Insides out/ All is revealed.” “I wanted it to feel joyous and sunny, both qualities are rife in Justin as a person,” said Bush, who met Vali through her brother Paddy. “I just had to provide the fruit.”

Hearing her equate emotional intimacy with scoffing mangoes and plums might suggest that The Red Shoes still has plenty of idiosyncrasies. There’s certainly something quintessentially Bushian about some of its songs, including the title cut, which soundtracks the fate of a girl who puts on a pair of red leather ballet shoes and dances a frantic Irish jig: it combines her fondness for Celtic sounds, old stories and classic film (The Red Shoes was written by Hans Christian Andersen and later adapted into a 1948 film directed by Michael Powell and Emeric Pressburger, the former of whom Bush salutes on ‘Moments Of Pleasure’), and her shrill, possessed vocal makes it sound like a feverish fairytale. The steamy ‘The Song Of Solomon’, meanwhile, mixes a literary text and desire in the same way that ‘The Sensual World’ let Ulysses’ Molly Boom step off the page and experience physical pleasure. This time, there was no-one stopping Bush lifting lines from her chosen book, the Hebrew Bible, although the erotic charge of the chorus is all hers: “Don’t want your bullshit, yeah/ Just want your sexuality.”

And if Bush has dabbled with the gothic and supernatural ever since ‘Wuthering Heights’, there’s more magick on the moody, witch-rock of ‘Lily’, a tribute to her friend and spiritual healer, Lily Cornford. “I said ‘Lily, oh Lily, I’m so afraid,’” trembles Bush. “I fear I am walking in the vale of darkness.” She banishes the evil spirits with fire and the help of four angels, although Gabriel, Raphael, Michael and Uriel couldn’t save The Line, The Cross And The Curve, the Bush-directed film-meets-visual-album which included videos for ‘Lily’ and five of the LP’s other songs. Inspired by Powell’s original movie, the singer is tricked by Miranda Richardson into wearing the cursed ballet slippers, and must free herself from the curse under the tutelage of Lindsay Kemp. It was, Bush later claimed, a “load of old bollocks”.

It’s easy enough to find the common thread running through The Red Shoes: time and time again she returns to being brave, to being strong, to being open, to having to decide between holding on or letting go, and still trusting you’ll come out OK on the other side. There is, admittedly, less of a sonic coherence, especially in its latter stages. ‘Constellation Of The Heart’ is a colourful swirl of funky guitars, organs and saxophone, while ‘Big Stripey Lie’ is built upon Nigel Kennedy’s gorgeous violin but is undercut by bitty guitars and discordant squiggles of noise, its scorched beauty hinting at violent chaos as Bush frets: “Oh my god, it’s a jungle in here.”

That’s then followed by the absurdity of ‘Why Should I Love You?’ Bush had originally asked Prince to record backing vocals for the track, but he decided to take it apart and add guitars, keyboards and brass, too. Conventional wisdom is that great collaborations are the result of a shared vision, but ‘Why Should I Love You?’ is great even though there’s absolutely no shared vision whatsoever: for the first 60-odd seconds it’s built around Bush’s hushed vocal, until Prince’s huge rush of ecstatic, kaleidoscopic sound steamrolls everything in its path. It’s less the meeting of two minds and more the smashing together of two completely different styles, the most special of cut-and-shunt hybrids. (And somewhere, among all the hullabaloo, you’ll also hear backing vocals from Lenny Henry).

There’s another cameo on the closing song, the fantastically histrionic breakup ballad ‘You’re The One’, on which Jeff Beck’s dizzying, drawn-out guitar solo pushes Bush to an exhausting catharsis. Like so much of The Red Shoes, it finds her preparing to leave a lover to save herself, although this time she’s less bullish, more prone to tying herself in knots. “I’m going to stay with my friend/ Mmm, yes, he’s very good-looking,” she admits. “The only trouble is, he’s not you.” By the song’s end, she’s so frazzled by frustration and anguish that she lets rip a larynx-tearing shriek: “Just forget it, alright!” Bush, who had spoken of feeling emotionally burnt-out years before the album was released, was ready to withdraw, too: she vanished for 12 years until Aerial, and then went on hiatus for another six before returning with Director’s Cut. “I think there’s always a long, lingering dissatisfaction with everything I’ve done,” she said in 2011, glad to have the chance to right some of the wrongs that had been bothering her for 20-odd years. For me, though, the original album has always been enough: it might have its flaws, and there might be a handsome alternative, but just like Bush on ‘You’re The One’, I still want to keep going back.

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Re: "The Red Shoes"

Message  Jean-Marc le Mar 16 Oct - 19:29

C'est un album pour lequel mon sentiment n'a pas évolué avec le temps.
Je crois que je ne l'écoute ni plus ni moins que les autres.
Mais quand je l'écoute il y a toujours 3 titres que je saute allègrement (à loins d'être vraiment très en forme) :
Top of the City
Constellation of the Heart
Why Should I Love You?

Mais pour le reste, je ne le mets pas plus bas que les autres.
C'est vrai ça m'agace de devoir sauter des titres mais ça m'agace encore plus de les écouter ces 3 là!

Quant aux reprises de cet album dans Direct's cut, hormis pour Moments of pleasure, je trouve qu'elles n'apportent pas grand chose.
J'aime autant les originaux.
Elle aurait dû dynamiter les 3 titres qui me posent problème, le résultat m'aurait peut-être plu... Qui sait.
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Re: "The Red Shoes"

Message  Pierre le Mar 16 Oct - 21:32

C'est toujours intéressant de confronter nos" ressentis", éventuellement si une évolution a lieu. Apparemment, dans ton cas JM, tu en es resté aux mêmes conclusions, je me sens beaucoup plus instable, en particulier pour cet album.
Il y a des chansons pour lesquelles je n'ai pas bougé d'un iota: "Constellation of the Heart", "And so is love" que je trouve indignes de l'univers de KB, pour "Top of the City", je ne l'aime toujours pas trop à cause de ce côté "gueulard", et la reprise de "Director's cut' n'apporte vraiment rien, mais la chanson aurait pu être très bien sans les "oooowaaaaaaah" et le refrain...
Ensuite  il y a ce grand creuset de choses très moyennes: "Moments of Pleasure" (qui pour le coup, je suis d'accord avec toi JM, change totalement de dimension dans "D'sC", sans toutefois se hisser au niveau des chefs d'oeuvre voix/piano (Mrs Bartolozzi", "A Coral Room", les 4 splendeurs de "50 WFS", "All the Love" et tant de titres plus anciens comme "In the Warm Room", "The Kick Inside", "Feel it", "The Empty Bullring", "Warm and Soothing"....), il y a toujours qq-chose que je trouve un peu facile" dans cette chanson),"The song of Salomon" (que je préférais nettement au début), "Lily" (que je préfère nettement dans la version de D'sC)" et "You're the One" qui peut pourtant parfois me bouleverser.
Et puis celles que j'aime bien sans toutefois crier au génie: "Rubberband Girl" (dont j'adore la version "D'sC" pour la transformation radicale malgré le son pourri, mais j'aime beaucoup la production dans l'album original) et "Eat the Music".

Enfin, les 3 qui tiennent le haut du panier: tout d'abord "The Red Shoes" qui est finalement celle que je préfère (dans les deux versions) car j'aime la façon dont la tension monte. "Big Stripey Lie" que j'aimais mieux avant mais que je continue de trouver audacieuse et plus conforme à ce à quoi KB nous avait habitués en matière de surprise. Enfin "Why should I love you" qui n'est pourtant pas très appréciée par les admirateurs de la Dame, mais qui, pour moi, est une des grandes réussites de la Dame sur "TRS", même si j'aime aussi beaucoup sa maquette. Mais même ces 3 là, sont très loin derrière le meilleures des autres albums.

Je zappe toujours systématiquement "Constellation of the Heart", et de plus en plus "And so is Love", "Top of the City" aussi car elle me fatigue vite. Et je continue de penser que c'est son album le moins glorieux, objectivement, sans doute parce que je ne retrouve pas ce qui fait la singularité et le génie de KB.

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Re: "The Red Shoes"

Message  Ludovic le Jeu 18 Oct - 19:31

Avec cet album, j'ai plutôt eu de la chance.

J'avais redécouvert Kate Bush en 1992, grâce à la compil "The Whole Story". Je m'étais alors mis avec bonheur à acheter et écouter tous ses albums. Un peu plus d'un an après, "The Red Shoes" a donc été son premier album que j'ai pu acheter dès sa sortie. Ces conditions ont fait que j'étais prêt à apprécier (presque) n'importe quel résultat ! Je me rappelle aussi avoir demandé aux vendeurs de la Fnac s'il n'y avait pas des rumeurs de concerts à venir (LOL)… Laughing

Bref, j'ai vraiment apprécié l'album à ce moment-là (autant que les précédents, il me semble). En plus, comme j'écoutais beaucoup de rock "bruyant" à cette époque, ce qu'il pouvait y avoir de "gueulard" ou "too much" sur The Red Shoes ne me gênait absolument pas. Même "Constellation of the Heart" passait très bien, c'est dire !
Je crois qu'il a fallu des années avant que je me dise "il a quand même de vrais problèmes, cet album". Avec le recul, j'ai bien vu que la musique avait quelque chose de trop standard dans trop de morceaux, par exemple. Et que ce problème avait commencé avec "The Sensual World" (en moins gênant)…
Mais en effet, une fois que l'on connaît les circonstances de la production de The Red Shoes, l'album devient aussi très touchant (et triste). Cela aurait pu être la dernière production de KB, si sa vie n'avait pas complètement changé en 1998.
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